Co można, a czego nie zaleca się jeść w ciąży?

Eksperci nie mają wątpliwości, że dobra dieta w trakcie ciąży ma bardzo duży wpływ na zdrowie i prawidłowy rozwój dziecka. Przyszła mama powinna więc wiedzieć, co może, a czego nie może jeść i zdawać sobie sprawę, w co powinien być bogaty jej codzienny jadłospis. Jak się bowiem okazuje, w trakcie ciąży wskazane jest jedzenie różnego rodzaju produktów z niektórych grup żywieniowych, mając przede wszystkim na uwadze znacznie zwiększone wtedy zapotrzebowanie na różne witaminy, składniki budulcowe czy również sole mineralne. Jeśli więc chodzi o najważniejsze grupy żywieniowe, o jakich przyszła mama powinna pamiętać, to są one następujące:

  • węglowodany,
  • owoce i warzywa,
  • białko,
  • żelazo.

Wśród tych grup żywieniowych mamy też oczywiście konkretne produkty, które najczęściej stanowią pewien podstawowy zestaw produktów, jakie kobieta w ciąży musi przyswajać, aby jej dziecko prawidłowo i bez problemów mogło się rozwijać.

W przypadku węglowodanów mowa przede wszystkim o węglowodanach złożonych, w tym zwłaszcza o skrobi. Wskazane jest więc jedzenie między innymi takich produktów jak groch czy fasola. Dodatkowo, bardzo ważne jest zawarcie w diecie produktów z mąki razowej lub ciemnego ryżu, a warto też przerzucić się ze zwykłego pieczywa na ciemne. Jasne jest, że w trakcie ciąży należy mocno ograniczyć spożywanie różnego rodzaju słodyczy oraz ogólnie cukru, choć doskonale wiemy, że czasem niektóre „zachcianki” wręcz muszą zostać spełnione, dlatego też przyszła mama może oczywiście od czasu zjeść batona bądź ciastka, lecz nie w nadmiarze. W przypadku owoców i warzyw zaleca się spożywanie na przykład marchwi, buraków, jabłek, truskawek, kiwi, winogron czy zielonych i strączkowych warzyw.

Wszystko po to, aby uzupełnić zapotrzebowanie na różnego rodzaju witaminy. Zapotrzebowanie na białko zaspokoimy za to wprowadzając do diety czerwone mięso, ryby, drób, jaja czy produkty mleczne. Jeśli natomiast chodzi o żelazo to zdaniem ekspertów jest to pierwiastek w ciąży niezbędny, gdyż dzięki niemu przyszła mama może uniknąć anemii. Jak więc widać, trochę tych produktów jest, dlatego też warto uzupełnić swoją dietę właśnie o nie, mając na uwadze przede wszystkim zdrowie i rozwój naszego dziecka. W przypadku wątpliwości warto jest wybrać się do lekarza specjalisty, który z pewnością doradzi nam, jak powinna wyglądać nasza dieta.

Nie można przy tym wszystkim zapomnieć także o odpowiednim nawodnieniu w trakcie ciąży, czyli o spożywaniu odpowiedniej ilości płynów. Najlepszym rozwiązaniem jest woda mineralna, a optymalna dzienna ilość to kilka szklanek takiej właśnie wody. Jest to o tyle ważne, że w ten sposób korzystnie wpływamy na przemianę materii i uchronimy się przed ciążowymi dolegliwościami.

Czego nie zaleca się jeść w ciąży?

Będąc w ciąży, przyszła mama nie tylko koniecznie musi zwrócić uwagę na to, co powinna jeść, ale również na te produkty, które nie są wskazane i które powinna omijać szerokim łukiem. Wśród nich są m.

in. surowe lub wędzone ryby, mięsa, owoce morze, ale również na przykład ser pleśniowy. Niewskazane jest również picie alkoholu, tak więc na czas ciąży warto odstawić lubiane przez wiele kobiet wino. Zdaniem ekspertów, rozsądne będzie też ograniczenie picia kawy ze względu na kofeinę, którą zawierają też zresztą m.in.

takie produkty jak czekolada, czarna herbata czy popularna cola.